מדי שנה גדל מספר הרכבים החשמליים בכבישים, זה ניכר בעין והמספרים מדברים בעד עצמם. נתונים המבוססים על סטטיסטיקות של סוכנויות וארגונים בינלאומיים מצביעים על כך שבשנת 2024 נרשמה עלייה של כ-25% לעומת 2023 במכירה של רכבים חשמליים – הנתונים מתייחסים לרכבים חשמליים מלאים (BEV) וכן לרכבי פלאג אין (PHEV).
מאז שהופיעו בחיינו לראשונה, הרכבים החשמליים עברו – וממשיכים לעבור באופן מתמיד – שדרוגים, והנהגים נהנים מחידושים טכנולוגיים, ביצועים משופרים ועיצובים מרשימים. מגמה בולטת נוספת היא כניסה לשוק של יצרניות חדשות, והצרכן? נשאר קצת מבולבל. לא רק מהשפע, אלא גם בגלל תהיות לגבי טווח הנסיעה, זמינות עמדות טעינה, חיי סוללה ועוד. במאמר שלפניכם ננסה לעשות לכם סדר בכל ההתלבטויות.
אז למה כדאי לעבור לרכב חשמלי?
יתרונות הנסיעה ברכב חשמלי נוגעים לא רק לפן האישי, אלא גם לפן הסביבתי. זה מתבטא בצמצום זיהום האוויר ובהפחתה משמעותית של פליטת גזי חממה, כמו פחמן דו חמצני למשל. נתונים שפרסם ארגון הסביבה האירופי (EEA) מצביעים על ירידה של כ-40% בפליטת גזי חממה לקילומטר נסיעה ברכבים חדשים בין השנים 2000 ל-2019.
כמו כן, הנהג והסביבה נהנים מנסיעה שקטה – הרעש הסביבתי שלעתים הופך למטרד פוחת וכך איכות החיים עולה. ככלל, הנסיעה הופכת לנוחה יותר, וזה מורגש במיוחד בנסיעה בתוך העיר: מנוע חשמלי מספק כוח מידי וכתוצאה מכך התאוצה חלקה ובטוחה יותר. חשוב להגיד כי גם הבלימה הרגנרטיבית (עזרה של המנוע בבלימה) מפחיתה סיכונים ויתרון נוסף של חידוש זה הוא המרת האנרגיה שנוצרת בבלימה לחשמל שמטעין את הסוללה.
היתרון שכולם מכירים, אך לא תמיד מבינים עד כמה הוא משמעותי הוא החיסכון בהוצאות הדלק. עלות טעינה ביתית עומדת על ממוצע של 0.64 ש"ח לקוט"ש וכך למשל ברכב שצורך כ-18 קוט"ש ל-100 קילומטר העלות תעמוד על 12 ש"ח. אותו מרחק במנוע בנזין יעלה בין 60 ל-70 ש"ח.
אולם, החיסכון הכספי לא מתבטא רק בדלק. תחזוקה של רכב חשמלי קלה (וזולה) משמעותית אל מול רכב שנוסע על בנזין. אין צורך בטיפולים כגון ״טיפול קטן/גדול״ להחלפת שמן ומסנן שמן וגם שחיקת הבלמים איטית יותר, מספר החלקים העלולים לדרוש החלפה קטן יותר ובאופן כללי – נדרשים פחות ביקורים במוסך כי יש פחות חלקים נעים.
בעבר רכבים חשמליים נחשבו ליקרים למדי אך בשנים האחרונות נכנסו שחקניות חדשות שהציגו דגמים איכותיים וזולים יותר ולכן הטכנולוגיה הפכה לנגישה יותר. מומלץ לעקוב גם אחר ההטבות השונות – למשל, אם קיבלתם מהעבודה רכב חשמלי ולא בנזין, שווי השימוש יהיה נמוך יותר (1,350 ש"ח).
מעבר ליתרונות: שיקולים שאתם חייבים לקחת בחשבון
כמו לפני כל רכישה גדולה, ישנן מספר נקודות שצריך לשקול לפני קניית רכב חשמלי. חרדת טווח הוא ביטוי נפוץ בקרב כל מי שמתלבט לגבי מעבר למנוע חשמלי, מדובר בחשש לגיטימי ולכן כשבוחרים דגם חשוב להתאים את טווח הסוללה לשגרת הנסיעות היומיומית. היום השוק מציע טווחים שונים וגם רכבים שמשלבים מנוע בנזין להארכת טווח הנסיעה: טווח נסיעה של רכב חשמלי מלא יכול לנוע מ-200 ק"מ לרכב מאוד קטן ועד כמעט 800 ק"מ בדגמים בודדים, ורכבי פלאג אין מציעים טווח נסיעה חשמלי בין 30 ל-100 ק"מ וטווח משולב עם מנוע דלק שיכול להגיע גם עד מעל לאלף קילומטר (תלוי דגם).
גורם נוסף שחייבים להתייחס אליו הוא התקנת עמדת טעינה ביתית שעלותה עלולה להסתכם באלפי שקלים. כפי שהדגמנו קודם לכן, באופן זה החיסכון הכספי יהיה המשמעותי ביותר, וגם הנוחות משחקת כאן תפקיד – במקום לחכות במשך שעות בעמדת טעינה ציבורית, מטעינים את הרכב בזמן שנמצאים בבית וחוסכים זמן.
ויש גם את עניין המיסוי. שיעור מס הקנייה ב-2025 לרכבים חשמליים עומד 45%, עלייה של 10 אחוז משנה שעברה (ותקרת ההטבה במסגרת תכנית "מיסוי ירוק" צומצמה מ-50 ל-35 אלף ש"ח). כמו כן, בינואר 2026 יוטל מס נסועה בגובה 0.15 לקילומטר נסיעה.
חשמלי עם טוויסט: על רכבי פלאג אין בטכנולוגיית REEV שמעתם?
אחד השיקולים המהותיים במעבר לרכב חשמלי הוא הבחירה בין רכב חשמלי מלא לבין רכב פלאג-אין היביריד שמציע טווח נסיעה גמיש יותר בזכות השילוב עם מנוע בנזין. עד כה, רכבי הפלאג-אין הפופולאריים ביותר הגיעו עם טכנולוגית PHEV – מנוע חשמל שפועל לצד מנוע בנזין שנכנס לפעולה ברגע שהסוללה מתרוקנת אבל העתיד של רכבים בקטגוריה זו מתבסס על טכנולוגיית REEV.
Range Extender Electric Vehicle היא טכנולוגיית הנעה במסגרתה מנוע הבנזין לא מניע את הרכב אלא מתפקד כגנרטור בלבד המטעין את המנוע החשמלי בעת הצורך. המשמעות היא רכב חשמלי לכל דבר אבל עם טווח נסיעה ארוך במיוחד. למשל, דגם פלאג אין הייבריד ליפמוטור C10 מגיע עם טווח נסיעה משולב של עד 970 קילומטר.
עניין של תזמון: האם זה הזמן הנכון לעבור לרכב חשמלי?
במסגרת התכנית הלאומית לתחבורה חכמה, מדינת ישראל הציבה לעצמה יעד על פיו עד שנת 2030 כל הרכבים הפרטיים החדשים יהיו חשמליים. האם היא תעמוד באתגר שהציבה לעצמה? לא בטוח, אבל ההשקעה בהקמת תשתיות טעינה לרכבים חשמליים מורגשת. על פי נתוני משרד האנרגיה לשנת 2025 קיימות בישראל כ-1,900 עמדות טעינה מהירות (DC) וכ-6,200 עמדות רגילות (AC) וישנן תכניות לשפר אותן ולהגדיל את כמותן בשאיפה לצמצם עומסים.
לסיכום – בהתחשב בכל הנאמר, המעבר לרכב חשמלי צפוי להיות צעד חכם אבל כדאי לבדוק מראש האם תוכלו להתקין עמדת טעינה ביתית או מה הזמינות של עמדות הטעינה הציבוריות באזור המגורים שלכם.
התוכן הינו מידע כללי בלבד, מוגש כשירות ואינו מהווה חוות דעת מקצועית.
הנתונים נסמכים על פרסומים בהתאם למקורות ככל ומצאת טעות נשמח אם תפנה לדווח ב-info@samelet.com