
תשכחו מחרדת טווח: מה היא טכנולוגיית REEV
טכנולוגיית REEV, או בשמה המלא Range Extended Electric Vehicle, מוכיחה את עצמה כפתרון שילווה את תחום הרכבים החשמליים למשך זמן רב. כאשר הרכבים החשמליים המלאים (BEV) פרצו אל עולמנו, נדמה היה שהם ישלטו בתחום באופן בלעדי למשך תקופה ארוכה, אבל המציאות התגלתה כמורכבת יותר – פריסה לא אחידה של עמדות טעינה ברחבי הארץ, משך טעינה ארוך, חששות שנוגעים לטווח נסיעה, שאלות לגבי חיי סוללה וכמובן – מחירים גבוהים יחסית.
בשנים האחרונות נכנסו לתמונה רכבים מסוג הפלאג-אין הייבריד PHEV וצברו פופולריות בשל העובדה שהם משלבים מנוע בנזין לצד הסוללה הנטענת. השילוב הזה, בו מנוע הבנזין משמש כגיבוי, מהווה פתרון עבור חלק מהבעיות שהזכרנו קודם לכם. עוד דבר שהתרחש במקביל הוא כניסה לשוק של שחקניות חדשות שהציגו מחירים יותר אטרקטיביים. מעבר לכל אלו, אם יש טכנולוגיה שכבר היום משנה את כללי המשחק בעולם הרכבים החשמליים היא טכנולוגיית REEV.
REEV – הטכנולוגיה המסקרנת אל מול רכבי הפלאג-אין המוכרים
טכנולוגיית PHEV מציגה מערכת בה מנוע חשמלי ומנוע בנזין פועלים יחד. כלומר, ניתן לנסוע על חשמל בלבד, וכאשר הוא מתרוקן להמשיך לנסוע על מנוע הבעירה הפנימית. המערכת מנהלת באופן אוטומטי את המעבר ביניהם בהתאם למצב הסוללה, מהירות הנסיעה ותנאי הדרך.
לעומת זאת, מנוע הבנזין אצל רכבים המבוססים על טכנולוגיית REEV משמש כמאריך טווח או גנרטור להטענת הסוללה. המשמעות היא שהרכב פועל כמו רכב חשמלי מלא, רק שיש לו יתרון – בנסיעות ארוכות, כאשר אין עמדת טעינה זמינה, לא קיים החשש "להיתקע".
חסכונית וירוקה: איך המערכת עובדת?
כאמור, בטכנולוגיית REEV מנוע הבעירה הפנימית לא מניע את הרכב, רק המנוע החשמלי אחראי לפעולה זו, בעוד מנוע הבנזין משמש כגנרטור במצבים בהם אחוז הסוללה יורד מתחת לגבול שמוגדר במערכת (משתנה מרכב לרכב). השאלה המתבקשת כאן היא – מה קורה למנוע הבנזין אם לא משתמשים בו במשך פרק זמן ממושך? ובכן, היות ומדובר במערכת חכמה, היא יודעת להפעיל אותו באופן אוטומטי לפרקים ובכך שומרת על תקינותו.
כמו כן, היא מאפשרת לנהג לנווט בצורה חכמה בין מצבי אנרגיה שונים (למשלFUEL, POWER+ EV+ ו-EV) ולשלוט בעיתוי בו הגנרטור נכנס לפעולה. למשל, בנסיעות קצרות ניתן לבחור להשתמש במנוע החשמלי בלבד, אלא אם הסוללה התרוקנה והמערכת תדע לעבור באופן אוטומטי למנוע הבעירה הפנימי. היות ומנוע הבנזין אינו מניע את הרכב בפועל אלא משמש כגנרטור בלבד, מצטמצמת פליטת החומרים המזהמים וצריכת הדלק פוחתת, דבר המוביל לחיסכון בעלויות.
למה REEV זה הפתרון המושלם לישראל?
על פי דוח משרד האנרגיה שיצא ביוני 2025, בישראל ישנן מעל ל-8,000 עמדות טעינה ציבוריות, רובן רגילות (AC עם זמן טעינה של בין 5 ל-9 שעות), והן לא פרוסות באופן אחיד בכל הארץ. כך לדוגמא אם אתם גרים בפריפריה, סביר להניח שיהיה לכם יותר קשה למצוא עמדה להטעין בה את רכבכם. לאור המצב, נסיעות בינעירוניות מלוות בחששות רבות הורשות תכנון מקדים של עצירות.
בנקודה זו בדיוק בולט היתרון של טכנולוגיית REEV – גמישות תפעולית, וזאת בזכות דגמים שיכולים להגיע לטווח של עד 145 ק"מ למנוע חשמל בהתאם לנתוני מעבדה WLTP (כאשר בפועל מושפע ממאפיינים שונים לרבות מאפייני נהיגה ותוואי שטח, ועלול להגיע לטווח שונה) , וטווח של עד 970 ק"מ בשילוב עם מנוע הבנזין בהתאם להצהרות רשמיות של יצרן הרכב .
בטיחותי, יוקרתי ומהפכני: הכירו את LEAPMOTOR C10 PLUG-IN HYBRID
הדגם שממחיש בצורה המובהקת ביותר את היתרונות של הנעת REEV הוא ה-C10 של ליפמוטור. מדובר ברכב פלאג אין הייבריד פנאי-שטח בקטגוריית D-SUV מתקדם ברמת גימור דיזיין הכולל בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי, אפליקציה לשליטה מרחוק, הגה ומושבים מחוממים ומאווררים ומערכת שמע עם 12 רמקולים. כמו כן, רמת הבטיחות בדגם זה גבוהה במיוחד בזכות מערכת LEAP Pilot הכוללת 12 סנסורים המבצעים ניטור רציף, שבע כריות אוויר ומצלמת 360 מעלות. בשורה משמעותית נוספת שהרכב מביא עמו הם עדכוני התוכנה מרחוק (OTA) המאפשרים לשדרג את מערכות הרכב בלי להגיע למוסך.
מה צופן העתיד?
מומחים צופים כי טכנולוגיית REEV תמשיך להתרחב בשנים הבאות, והתחזיות מצביעות על גידול משמעותי בשוק הגלובלי. למשל, על פי דוח של Straits Research , שפורסם במרץ 2025, שוק רכבי REEV צפוי לגדול בקצב שנתי של כ-8.8% בין 2025 ל-2033, ולהגיע להיקף של כ-2.97 מיליארד דולר עד 2033. נתונים אלו מדגימים את הביקוש הגובר לרכבים שמציעים פתרון ראוי לחרדת הטווח.