https://leapmotor.co.il/wp-content/uploads/2025/08/blog-top-banner.png

מאחורי הקלעים של רכבי פלאג אין

קשה שלא ללכת לאיבוד בין כל מערכות ההנעה שעולם הרכבים מציע כיום, ונדמה כי המערכת שמושכת אליה את תשומת הלב הגדולה ביותר היא זו שמשלבת בין מנוע חשמלי ומנוע בעירה פנימית: פלאג-אין.

אבל אם רוצים להבין מדוע דווקא מערכת הנעה זו צוברת כל כך הרבה פופולאריות בשנים האחרונות חייבים לדבר על האפשרויות האחרות שיש בשוק (כלומר, מלבד הרכבים שנוסעים על דלק בלבד)

– רכבים חשמליים מלאים (PHEV) בעלי טווח נסיעה שנע בדרך כלל בין 200 ל-800 קילומטר, 200 לרכבים מאוד קטנים, ולעיתים מעל 800 בדגמים בודדים. רכבים אלה דורשים מהנהג להיות עם אצבע על הדופק, בעיקר בנסיעות ארוכות, בכל מה שקשור לאפשרויות הטעינה הזמינות עבורו.

– רכבים היברידים "רגילים" בעלי מנוע חשמלי שנטען מהמערכת עצמה (ממנוע הבנזין או אנרגיית הבלימה) ויכול להניע באופן חשמלי לקילומטרים בודדים בלבד ובנסיעה במהירות נמוכה, בשאר הזמן הרכב מונע על ידי מנוע בנזין.

– Mild Hybrid – רכב שמכיל מנוע חשמלי קטן שלא מניע את הרכב כלל אלא עוזר למנוע הבנזין לעבוד בצורה יעילה יותר בזמן עצירה או נסיעה איטית. כלומר, החיסכון בדלק כמעט ולא קיים במקרה זה.

אז מה זה בכלל פלאג-אין?

בהשוואה לרכבים היברידיים שהזכרנו קודם לכן, מערכת פלאג-אין היבריד (PHREV) מצוידת במנוע חשמלי עוצמתי יותר כאשר מרבית הדגמים מגיעים עם סוללה בקיבולת בינונית של בין 10 ל-25 קוט"ש הנטענת ממקור חיצוני, כלומר עמדות טעינה ייעודיות. ברכבים מסוג זה מנוע הבעירה הפנימית עובד יחד עם המנוע החשמלי והתפקיד שלו הוא להרחיב את טווח הנסיעה או לספק כוח נוסף במהלכה, במצבים כמו האצה. טווח הנסיעה הממוצע בשימוש שני המנועים יחד עומד על בין 500 ל-900 קילומטר, וגם בקטגוריה זו ניתן למצוא דגמים בודדים בעלי טווח גבוה יותר.

עלייה חדה בביקוש לרכבי פלאג אין

הטכנולוגיה של רכבי הפלאג-אין קיימת שנים רבות, ותופתעו לגלות שכבר בשנות ה-90 הופיעו דגמים שמבוססים עליה, אך אם נסתכל על פרמטר של ייצור המונים של רכבים מסוג זה – 2010 הייתה השנה שבה הם הופיעו בארה"ב וסין. ומה קורה אצלנו? הכניסה שלהם לשוק הישראלי התרחשה באופן הדרגתי, כאשר ב-2012 התחילו להימכר הדגמים הראשונים. בתחילת הדרך ההתעניינות הייתה מתונה, בגלל המחירים הגבוהים והתשתיות המוגבלות אבל עם כניסת חברות נוספות לשוק, שהציעו דגמים איכותיים במחירים סבירים הביקוש גדל. הופעת הרכבים החשמליים בשוק אמנם האטה את הביקוש לתקופה מסוימת אך משנת 2021 נרשמת שוב עלייה ניכרת בגלל חרדת הטווח שקיימת ברכבים חשמליים מלאים, המחירים בשוק שהפכו לאטרקטיביים יותר והרצון לעבור לרכבים ירוקים וחסכוניים יותר.

למה לקנות פלאג אין?

הסיבה המרכזית שגורמת לאנשים לרכוש רכב מסוג זה היא הצורך לחסוך בדלק. בטווח של בין 40 עד 60 קילומטר רכב פלאג אין יכול לנסוע על מנוע חשמלי בלבד, כך שעבור אנשים שמרבית הנסיעות שלהם הן נסיעות עירוניות מדובר בחיסכון משמעותי, הרי שטעינת הרכב זולה משמעותית מתדלוקו (לדוגמא: טעינה ביתית רגילה בישראל עולה בערך 0.64 ש"ח לקוט"ש). כמו כן, גם כשמנוע הבנזין נכנס לפעולה עדיין המערכת פועלת באופן חסכוני יותר בהשוואה לרכב שנוסע על דלק בלבד.

סיבה נוספת היא הרצון לעבור לרכב ירוק שיפחית את זיהום הסביבה ויספק נהיגה שקטה אך בלי חרדת הטווח המוכרת לנו מרכבים חשמליים מלאים. היתרון ברכב פלאג אין הוא המעבר למנוע הבנזין שמתרחש ברגע שהסוללה מתרוקנת ולא ניתן להמשיך לנסוע על מנוע החשמל – פתרון שמאריך את טווח הנסיעה ומצמצם את ההתעסקות בחיפוש אחר עמדת טעינה פנויה בנסיעה ארוכה.


רגע לפני שקונים: מה חשוב לקחת בחשבון?

בשביל ליהנות באמת מהיתרון החסכוני שרכב פלאג-אין מציע תידרש התקנה של עמדת טעינה ביתית שעלותה עומדת על אלפי שקלים (שימו לב כי ההתקנה תהיה אף יקרה יותר עבור מי שמתגורר בבניין מגורים משותף). למה מומלץ לא להסתמך רק על עמדות טעינה ציבוריות? ראשית, זה זול יותר ושנית – ברגע שיש עמדה בבית, ניתן להטעין את הרכב במשך הלילה ולא לחכות במשך שעות לטעינה מלאה כשממהרים לצאת לדרך.

דבר נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא הצורך לתחזק שני מנועים. מנוע החשמל אמנם לא דורש תחזוקה שוטפת כמו מנוע הבנזין (החלפת שמן מים, טיפולים וכו') אך סביר להניח שכעבור פרק זמן של מספר שנים יהיה הכרחי להחליף את סוללת הליתיום. כמו כן, ירידת הערך ברכבים אלו צפויה להיות גבוהה בהשוואה לרכבים עם מנוע בנזין בלבד.

הדור הבא של הפלאג אין: טכנולוגיית REEV

השלב הבא באבולוציה של רכבי הפלאג-אין היא טכנולוגיית REEV. מדובר ברכבים שמתפקדים כרכבים חשמליים מלאים, כלומר – חסכוניים בדלק, ידידותיים לסביבה ומספקים נהיגה שקטה, רק בלי כל החשש לגבי טווח הנסיעה. איך זה קורה? מנוע הבנזין לא מחובר לגלגלים ומשמש רק כגנרטור שמטעין את הסוללה. היתרונות הם הנעה חשמלית בלבד, טווח נסיעה ארוך יותר משמעותית, והפחתת בלאי (בגלל שמנוע הבעירה הפנימית לא מניע את הרכב).

הדגם הבולט ביותר שמבוסס על טכנולוגיה זו הוא LEAP C10 רכב פלאג אין הייבריד. רכב פנאי-שטח בקטגוריית  D-SUV שהטווח החשמלי שלו, לפני שמנוע הבנזין נכנס לפעולה, מגיע עד 145 ק"מ והטווח הכולל יכול להגיע עד ל-970 קילומטר. יתרה מכך, הוא מגיע עם פיצ'רים טכנולוגיים מהמתקדמים בעולם, כמו למשל מערכת של עדכוני תוכנה מרחוק (OTA)  ומערכת בטיחות שקיבלה ציון 5 כוכבים מ-Euro NCAP וכוללת יכולות כמו בלימת חירום אוטונומית, אזהרת סטייה מהנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.